V létě roku 2011 jsme s Ivankou podnikli třítýdenní cestu po Norsku. Tuto úžasnou zemi jsme projeli od jihu až na sever, na Lofoty, daleko za polární kruh. Cestou na sever jsme jeli Norskem, které je hornaté a skýtá mnoho příležitostí pro horské túry. Zejména za tímto účelem jsme naši cestu podnikli, městům jsme se vyhýbali. Zpáteční cestu jsme volili rovinatým Švédskem. Švédské silnice jsou širší, rovnější a s vyšší povolenou rychlostí.
Mapy jsme měli od nakladatelství Freytag-Berndt. Norsko pokryjí 3 kusy – jižní, střední (1 : 200 000), severní (1 : 400 000). Náměty na túry jsem čerpal, krom doporučení kamaráda, z knížky Jižní Norsko – Nejkrásnější turistické trasy od Bernharda Pollmanna.
V Norsku i Švédsku je povoleno stanovat ve volné přírodě, tudíž jsme s radostí trávili noclehy v našem stanu. Ne vždy bylo jednoduché najít vhodné místo na stanování, ale až na jeden případ jsme byli vždy úspěšní. Obecně je problém najít místo v blízkosti fjordů, kde je hustší osídlení, většina pozemků soukromých a zbytek příliš strmých.
Vzhledem k norské cenové hladině (vše zhruba 3x dražší než u nás) jsme si veškeré jídlo vezli s sebou. Díky chladnému norskému počasí víceméně nehrozí, že by se potraviny v kufru začaly kazit. Vařili jsme si na plynovém vařiči těstoviny, konzervy, polévky, apod. Kupovat jsme byli nuceni pouze chleba.
Doporučuji, pokud možno, tankovat a nakupovat ve Švédsku než v Norsku. Cedulky na potravinách v obchodech v obou zemích vypadají číselně stejně jako u nás (chléb 25, mléko 20, …). Bohužel je však nutné vynásobit hodnotu kurzem měny dané země, což bylo 3,2 v Norsku, 2,6 v případě Švédska. Nákupy sice tedy ve Švédsku nevyjdou levně, ale alespoň levněji než v Norsku.
Norské podnebí je vlhké oceánické s častým deštěm. Počasí se velice rychle mění i v rámci jednoho dne. Nabyli jsme dojmu, že nejproměnlivější počasí je v jižní části Norska. Od polárního kruhu na sever srážek ubývá. Teploty se pohybovaly mezi 10 a 23 stupni. Na túrách se využijí jak kraťasy, tak oblečení na běžky.
Statistiky
- Počet dní: 21
- Počet km autem: 8 000
- Celkové náklady (2 os.): 28 000 Kč
Zápis z cesty
Ne 31. 7. – Po 1. 8. – Cesta do Norska
Přejezd přes Německo (Dresden – Berlin – Hamburg) před hranice s Dánskem. Noc v autě na parkovišti u dálnice.
Procházka po pláži dánského ostrova Reme. Prohlídka historického města Ribe. Trajekt společnosti Fjordline (lístek z předprodeje za 60E) z Hirsthals do Kristiansandu. Noc kousek za městem v lese.
Út 2. 8. – Kjerag
Přejezd k Lysenfjordu. Navečer výstup na vysoký útes se zakleslým kamenem nad fjordem – Kjerag. Vzhledem k pozdnímu nástupu jsme tam byli sami. Noc u řeky směrem zpět do vnitrozemí (20Km od fjordu).
St. 3. 8. – Vodopády Latefossen
Přejezd k Hardangerfjordu, cestou vodopády Latefossen. Procházka k vodní elektrárně nad fjordem. Nocleh v kempu Lofthus.
Čt 4. 8. – Munkatreppene, Voringfoss
Výlet cestou Munkatreppene (“Mniší schody”) na vrchol Nosi, k vodopádu “Křikloun” a dále po náhorní plošině Hardangervidda plné jezer. Večer autem k obřímu vodopádu Voringfoss. Nejlepší pohled je shora z vyhlídky u hotelu. Nocleh na Hardangerviddě.
Trasa: Munkatreppene
Pá 5. 8. – Přejezd do NP Jottungheimen
Přejezd přes plošinu do NP Jottungheimen (“Domov obrů”). Nocleh v lese u ledovcové řeky poblíž jezera Gjende. Celý den pršelo.
So 6. 8. – Bessengen
Výlet lodí (Gjendesheim – Memurubu) po jezeře Gjende. Přes hřeben Bessengen nad jezerem pěšky zpět. Nocleh mezi Gjende a městem Lom.
Trasa: Bessengen
Ne 7. 8. – Galdhoppigen
Přejezd k chatě Spiterstulen. Pěšky pokus o zdolání Galdhoppigenu (Nejvyšší hora severní Evropy). Nedaleko cíle jsme byli zastaveni deštěm, sněžením a mlhou. Nocleh v osadě Spiterstulen.
Trasa: Galdhoppigen
Po 8. 8. – Dalsnibba, Trollvegen
Vyhlíková silnice Rv55 vedoucí centrem Jottungheimenu – krásné výhledy. Vyhlídková hora Dalsnibba (dostupná autem). Trajektem přes Gerainger fjord, dále sedlem Trollvegen do Andalsnes. Nocleh před městem Dombas.
Út 9. 8. – Trondheim
Prohlídka Trondheimu (katedrála, domy na pilotech). Nocleh asi 100 Km před Hattfjelldalem u vyhlídky na jezero. Déšť po celý den.
St. 10. 8. – Hattfjelldall
Příjezd do Hattfjelldalu. Neúspěšný pokus (déšť) o zdolání vrcholu Hatten. Nocleh na samotě Sagmo blízko vesnice Orjedal (Antanas a Valeta).
Čt 11. 8. – Hatten
Zdolání Klobouku (Hatten). Nocleh na Sagmo.
Trasa: Hatten
Pá 12. 8. – Kjeringvattnet
Pokus o zdolání Kjeringtinden. Místo vrcholu jsme došli pouze k jezeru Kjeringvattnet. Cesta se ztrácela. Nebylo jak přejít řeku. Nocleh na Sagmo.
Trasa: Kjeringvattnet
So 13. 8. – Hellerfjellet, Polární kruh
Přejezd Švédskem. Výlet na vrcholky pohoří před městem Mo i Rana Hellerfjellet. Překročení polárního kruhu. Nocleh mezi Fauske a Bognes v lese u malého vodopádu.
Trasa: Hellerfjellet
Ne 14. 8. – Hatten
Výstup na vrchol Hatten (shoda jmen i částečně podobnosti s vrcholem zdolaným pár dní před) pár km před Bognes. Koupel v jezeře pod vrcholem. Trajektem Bognes – Lodingen na Lofoty. Nocleh v lese za vesnicí Borkenes.
Trasa: Hatten
Po 15. 8. – Munkan
Vyhlídková cesta Lofotami až na samý konec. Koupel v jezeře. Večerní výstup na vrchol Munkan u města A na nejzazším cípu Lofot. Výhledy na celé Lofoty. Noční sestup. Nocleh za vichřice na pobřeží u Flakstadu.
Trasa: Munkan
Út 16. 8. – Lofoty
Pokus o chycení ryby u vesnic A a Moskenes. Večerní procházka mezi osadami Uttakleiv a Haukland podél bělostných pláží. Nocleh u pláže v Hauklandu.
St. 17. 8. – So 20. 8. Cesta domů
Cesta přes Lofoty, Trajekt do Bognes. Nocleh v parčíku v městě Rognan.
Druhý den cesta Norskem a Švédskem (Hemavan-Tarnaby – Storuman – Ostersund – Mora (na kruháči doleva) – Orebro – Jonkoping – Helsinborg – Malmo).
Třetí den Švédskem a přes dánské mosty (cca 1500Kč za přejezd) do Dánska.
Čtvrtý den přejezd Dánska a Německa. Příjezd domů okolo 17h.